វីរសមណៈសង្ឃ វ៉ា យ៉ាវ

ជីវប្រវត្តិវីរសមណៈសង្ឃ វ៉ា យ៉ាវ
វិរសមណ វ៉ា យ៉ាវ
សម្តេចព្រះមហាឃោសនន្ទ វ៉ា យ៉ាវ

គ.ស. ១៩២៥ – ២០០៧


សម្ដេច​ព្រះមហាឃោសានន្ទ (១៩២៥ – ២០០៧) គឺ​ជា​ព្រះសង្ឃ​​ព្រះ​ពុទ្ធសាសនា​​គណៈ​ថេរវាទ​មួយ​ព្រះ​អង្គ​ ដែល​ទទួល​ការ​គោរព​យ៉ាង​ខ្ពង់​ខ្ពស់​បំផុត ។ ព្រះ​អង្គ​ជា​ព្រះ​សង្ឃ​រាជ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​នៅ​កម្ពុជា​ក្នុង​ ជំនាន់​​ខ្មែរ​ក្រហម​ (នៅ​ក្រៅ​ប្រទេស) និង​ ជំនាន់​​បណ្ដូរ​អំណាច​​កំឡុង​សម័យ​កុម្មុយនិស្ត ។ ព្រះនាម​ជា​ភាសា​បាលី​ មហាឃោសានន្ទ មានន័យ​ថា អ្នក​នាំ​មក​នូវ​សេចក្ដី​រីករាយ​ដ៏​ប្រសើរ ។ ព្រះអង្គ​មាន​កិត្តិនាម​យ៉ាង​ល្បី​ល្បាញ​ ក្នុង​​ធ្វើ​ធម្មយាត្រា​​ប្រចាំ​ឆ្នាំ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​​ ។

ការប្រសូត

សម្តេចព្រះមហាឃោសនន្ទ វ៉ា យ៉ាវ ប្រសូតនៅថ្ងៃ១៥កើត ពេញបូណ៌មី ខែមិគសិរ ឆ្នាំឆ្លូវ សប្តស័ក ព.ស. ២៤៦៩ ត្រូវនឹង គ.ស. ១៩២៥ ក្នុងត្រកូលកសិករមួយនៅ ភូមិបារាយណ៍ ឃុំបារាយណ៍ ស្រុកដូនកែវ ខេត្តតាកែវ។

លោកមានបិតានាម ចាយ (អនិច្ចកម្មតាំងពីលោកនៅកុមារ) មាតានាម វ៉ា ស៊ាង។ លោកជាបុត្រទោលតែម្នាក់គត់ក្នុងគ្រួសារនេះ។

☸️តាមរយៈ មជ្ឈមណ្ឌលនៃសហគមន៍សង្ឃខ្មែរ ព្រះពុទ្ធសាសនា នៅរដ្ឋ ម៉ាសសាឈូសិត Massachusetts បានផ្តល់ព័ត៌មានថា សម្តេចព្រះមហាឃោសនន្ទ ប្រសូត ថ្ងៃ២៣ ខែឧសភា ឆ្នាំ១៩១៣ ។ ប៉ុន្តែអាជ្ញាធរខ្មែរបានកែប្រែ បញ្ជីកំណើត ដើម្បីផ្តល់លទ្ធភាពថ្វាយព្រះអង្គនិមន្តទៅបន្តការសិក្សាថ្នាក់បណ្ឌិតនៅប្រទេសឥណ្ឌានាឆ្នាំ១៩៥៣នោះ ។

កុមារភាព

កុមារ វ៉ា យ៉ាវ កើត​នៅ​ខែត្រ​តាកែវ​ ក្នុង​ត្រកូល​កសិករ​ ។ តាំង​ពី​ក្មេង​មក​ម្ល៉េះ កុមារ​រូប​នេះ​មាន​ចំណាប់​អារម្មណ៍​យ៉ាង​ខ្លាំង​ទៅ​លើ​ផ្នែក​សាសនា ហើយ​បាន​ធ្វើ​ជា​ក្មេងវត្ត​នៅ​អាយុ ៨​ឆ្នាំ ។ កុមារ​នេះ​បាន​បម្រើ​ព្រះ​សង្ឃ​យ៉ាង​ចិត្ត​ទុក​ដាក់ ធ្វើ​ឲ្យ​ព្រះ​សង្ឃ​ពេញ​ព្រះទ័យ​ជា​ខ្លាំង ។ កុមារ​ វ៉ា យ៉ាវ ​ត្រូវ​បាន​បំបួស​នៅ​អាយុ ១៤​ឆ្នាំ ។ ក្រោយ​មក​ភិក្ខុ​អង្គ​នេះ​បាន​សិក្សា​ចេះ​ស្ទាត់​ភាសា​បាលី​នៅ​វត្ត​​ឯ​ ស្រុក​កំណើត​ហើយ ក៏​បន្ត​មក​សិក្សា​នៅ​ភ្នំពេញ ហើយ​ហួស​ទៅ​បាត់​ដំបង​ទៀត ។ បន្ទាប់​មក​ភិក្ខុ វ៉ា យ៉ាវ ក៏​បាន​បន្ត​ការ​សិក្សា​ថ្នាក់​បណ្ឌិត​​ភាសា​បាលី​នៅ​ឯ​ប្រទេស​ក្លឹង​ទៀត នៅ​​សកលវិទ្យាល័យ​ណាឡ័នដៈ (Nalanda) នៅ​រដ្ឋ​ប៊ីហារ​ (Bihar) ។

ការសិក្សា

កុមារា វ៉ា យ៉ាវ ត្រូវបានមាតាបិតាយកទៅផ្ញើនឹងព្រះសង្ឃដែលគង់នៅក្នុងវត្តបារាយណ៍ដើម្បីបានសិក្សារៀនសូត្រអក្សរ សាស្រ្ត លេខនព្វន្តពីសំណាក់ព្រះគ្រូ។ លុះអាយុបាន ១៤ ឆ្នាំ ក៏បានបួសជាសាមណេរនៅក្នងវត្តដដែល។

បន្ទាប់ពីបព្វជ្ជា ហើយ សាមណេរ វ៉ា យ៉ាវ បានសុំលោកគ្រូឧបជ្ឈាយ៍ទៅគង់នៅវត្តអង្គមេត្រី ជាវត្តព្រះមេគណស្ថិតនៅក្នុងខេត្តតាកែវ ដើម្បីសិក្សាភាសាបាលី។

បន្ទាប់ពីប្រឡងជាប់ថ្នាក់បាលីរងហើយ លោកបាននិមន្តទៅបន្តការសិក្សានៅវត្តកែវព្រះភ្លើង នៅទីក្រុងភ្នំពេញ ដើម្បីបន្តថ្នាក់ពុទ្ធិកវិទ្យាល័យ។ លោកបានបំពេញឧបសម្បទាជាភិក្ខុភាវៈនៅឆ្នាំ១៩៥០ ដែលមានសម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ជាព្រះឧបជ្ឈាយ៍ និង មាននាមប្បញ្ញតិ្តថា ឃោសានន្ទ

បន្ទាប់ពីបញ្ចប់ថ្នាក់ពុទ្ធិកវិទ្យាល័យហើយ នៅក្នុងឆ្នាំ១៩៥៣ ព្រះអង្គបាននិមន្តទៅសិក្សានៅសាកលវិទ្យាល័យនាលន្ទា ក្នុងប្រទេសឥណ្ឌារហូតចប់ថ្នាក់បណ្ឌិត ដែលគិតជាឆ្នាំគឺរយៈពេល១៥ឆ្នាំគត់។

ក្រៅពីការសិក្សានៅសាកលវិទ្យាល័យ ព្រះមហាឃោសានន្ទបានសិក្សាពីគោលការណ៍សន្តិភាព និង អហិង្សា ជាមួយនឹងព្រះសង្ឃជនជាតិជប៉ុន ព្រះនាម នីជីដាតស៊ូ  ហ្វូជី Nichidatsu Fujii ជាព្រះសង្ឃដែលគាំទ្រចលនារបស់មហាត្មៈគន្ធី។

ព្រះមហាឃោសនន្ទ ​បាន​សិក្សា​ក្រោម​ការ​បង្រៀន​នៃ​គ្រូអាចារ្យ​​ពុទ្ធសាសនា​ដ៏​មាន​ឥទ្ធិពល​ជា​ច្រើន​អង្គ​ដូច​ជា ព្រះ​សង្ឃ​ជប៉ុន​នាម Nichidatsu Fujii និង​សម្ដេច​​សង្ឃរាជ ជួន ណាត ។

នៅ​ឆ្នាំ​១៩៦៥​​ ព្រះមហាឃោសនន្ទ បាន​ចាក​ចេញ​ពី​ប្រទេស​ក្លឹង​មក​សិក្សា​ ជា​មួយ អាចាន ធ័ម្មទរោ (Ajahn Dhammadaro) នៅ​ឯ​វត្ត​ធុតង្គ​ចៃណា​ នៅ​ ណាខនស៊ីថាម៉ារ៉ាត (Nakorn Sri Dhammaraj) នៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូង​ប្រទេស​ថៃ ។

ក្រោយ​របប​ខ្មែរ​ក្រហម

នៅ​ពេល​ដែល​ខ្មែរ​ក្រហម​ចូល​មក​កាន់​កាប់​អំណាច​នៅ​ឯ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ព្រះមហាឃោសនន្ទ បន្ត​គង់​សិក្សា​នៅ​ឯ​ប្រទេស​​ថៃ​​ ។ នៅ​ពេល​ដែល​ខ្មែរ​ក្រហម​អស់​អំណាច​ទៅ នៅ​ឯ​​ប្រទេស​ខ្មែរ​ នៅ​មាន​សេស​សល់​ព្រះ​សង្ឃ​តែ​មួយ​ចំនួន​តូច​​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ។ នៅ​ពេល​នោះ​ផង​ដែរ ជនភៀសសឹក​បាន​នាំ​គ្នា​ភៀស​​ខ្លួន​នៅ​កាន់​ជុំរុំ​​នៅ​តាម​បណ្ដោយ​ព្រំ​ដែន​​ខ្មែរ​ថៃ ។

នៅ​ឆ្នាំ​ ១៩៧៨ ព្រះមហាឃោសនន្ទ​ បាន​ចាកចេញ​ពី​អាស្រម​នៅ​ឯ​ភាគ​ត្បូង​ប្រទេស​ថៃ​ ហើយ​និមន្ត​ទៅ​កាន់​ជុំរុំ​​ទាំង​នោះ​ដើម្បី​​​ចាត់​ចែង​​ជួយ​ពិនិត្យ​ជនភៀសសឹក​ទាំង​នោះ ។ វត្តមាន​របស់​ព្រះ​អង្គ​នៅ​ឯ​ជុំរុំ​​បាន​ធ្វើឲ្យ​មាន​ការ​រំជួល​ចិត្ត​​ចំពោះ​គ្រប់​ជន​ទាំង​នោះ​ ដែល​ខាន​បាន​ឃើញ​ព្រះ​សង្ឃ​ជា​យូរ​មក​ហើយ ។ ជនភៀសសឹក​កម្ពុជា​ទាំង​នោះ យំ​ខ្សឹកខ្សួល​នៅ​ពេល​ដែល ​ព្រះមហាឃោសនន្ទ​ សូត្រ​មន្ត​​ផ្សេង​ៗ ដែល​ពួក​គេ​ខាន​បាន​ឮ​នៅ​​ក្នុង​កំឡុង​ពេល​គ្រប់​គ្រង​របស់​ខ្មែរ​ក្រហម ។ ព្រះ​អង្គ​ក៏​បាន​​ចែក​ជា​សៀវភៅ​ធម៌​ដល់​ជន​ដែល​មាន​វិបត្តិ​ទាំង​នោះ​ផង​ដែរ ជា​ការ​លើក​ទឹក​ចិត្ត​ឲ្យ​មាន​សង្ឃឹម​​រស់​នៅ​បន្ត​ទៀត ។

នៅ​ពេល​ដែល​របប​ខ្មែរ​ក្រហម​ដួល​រលំ​ទៅ​ ព្រះអង្គ​ជា​សង្ឃ​ ១​អង្គ​ក្នុង​ចំណោម​​ព្រះ​សង្ឃ ៣,០០០​អង្គ ដែល​រស់​រាន​មាន​ព្រះ​ជន្ម ។ នៅ​មុន​ពេល​របប​នេះ​កាន់​អំណាច​ ព្រះសង្ឃ​​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​មាន​ចំនួន​ដល់ ៦០,០០០អង្គ ។ នៅ​កំឡុង​ឆ្នាំ ១៩៧៩ ព្រះ​អង្គ​បាន​បង្កើត​វត្ត​នៅ​ឯ​ជុំរុំ​ជនភៀសសឹក ហើយ​ក៏​បាន​បំបួស​ព្រះ​សង្ឃ​ជា​ច្រើន​អង្គ ប្រឆាំង​និង​បម្រាម​របស់​​យោធា​ថៃ​ ។

គ្រួសារ​ទាំង​មូល​របស់​ព្រះអង្គ រួម​ទាំង​សាច់​ញាតិ និង​សិស្សគណ ត្រូវ​បាន​​សម្លាប់​យ៉ាង​ឃោរឃៅ​ដោយ​ពួក​ខ្មែរ​ក្រហម ។

ការនិមន្តចូលទៅក្នុងសមរភូមិ

ព្រះមហាឃោសានន្ទ បាននិមន្តមកជួបក្រុមជនភៀសខ្លួនខ្មែរជាលើកដំបូងនៅខេត្តស្រះកែវព្រំដែនថៃខ្មែរនៅឆ្នាំ១៩៧៨។ ១ឆ្នាំក្រោយមក ព្រះអង្គបានបង្កើតវត្តជាច្រើននៅតាមជុំរុំ និង បានបំបួសព្រះសង្ឃថ្មីៗជាច្រើនទោះបីព្រះអង្គប្រឈមមុខជា មួយបទបញ្ជាររបស់យោធាថៃយ៉ាងណាក៏ដោយ។

  • នៅចុងឆ្នាំ១៩៨០ ព្រះអង្គបាននិមន្តទៅសហរដ្ឋអាមេរិកហើយបានកសាងវត្តខ្មែរមួយនៅទីនោះ។ ឆ្នាំ១៩៨៣ ព្រះអង្គបាននិមន្តទៅកាន់ទីក្រុងរ៉ូម ជួបជាមួយសម្តេចប៉ូបចនប៉ូលទីពីរ Pope John Paul II ជាលើកដំបូង ដើម្បីពិភាក្សាពីការកសាង សន្តិភាពពិភពលោកដោយឈរលើមូលដ្ឋានសាសនា។
  • ឆ្នាំ១៩៨៦ សម្តេចប៉ាបចនប៉ូលទី២ និមន្តព្រះអង្គចូលរួមនៅក្នុងទិវាបួងសួងសុំសន្តិភាពនៅ RGC ជាមួយអ្នកដឹកនាំសាសនាពិភពលោកឯទៀតៗ និង ធ្វើជារៀងរាល់ឆ្នាំបន្តមក។
  • ឆ្នាំ១៩៨៨ បានដឹកនាំប្រតិភូសង្ឃទៅចូលរួមនៅក្នុងការប្រជុំចរចារកសន្តិភាពសម្រាប់ប្រទេសកម្ពុជា គាំទ្រដោយអង្គការសហប្រជាជាតិ។
  • ១៩៨៩ ទទួលសញ្ញបត្រកិត្តិយសលើផ្នែកសេវាកម្មមនុស្សធម៌ពីសាកលវិទ្យាល័យប្រូវីដែន្ស ទីក្រុងប្រូវីដែន្ស រដ្ឋរ៉ូតអាយឡែនត៍ សហរដ្ឋអាមេរិក (University of Providence, Rhode Island, USA) ។
  • ១៩៩១ ទទួលតំណែងងារជាសម្តេច ដែលតែងតាំងឡើងដោយសម្តេចព្រះនរោត្តម សី ហនុ នៅទីក្រុងភ្នំពេញ និង ទទួលងារជាសម្តេចសង្ឃសន្តិភាពនៅប្រទេសកម្ពុជា។
  • ១៩៩១ បានដឹកនាំការធ្វើធម្មយាត្រាដើម្បីសន្តិភាព និង ការផ្សះផ្សាលើកទី១ ចេញពីជុំរុំជនភៀសខ្លួនក្នុងប្រទេសថៃ ចូលមកទីក្រុងភ្នំពេញមុនការគ្រប់គ្រងរបស់ពួកអ៊ុន តាក់ នៅប្រទេសកម្ពុជា។
  • ១៩៩១ បានបោះពុម្ពសៀវភៅ “មួយជំហានម្តង” ជាភាសាខ្មែរ អង់គ្លេស ថៃ អេស្ប៉ាញ ជប៉ុន អាល្លឺម៉ង់ និង ប៉ទុយហ្គាល់….។
  • នាំ១៩៩២ បានទទួលពានរង្វាន់ផ្នែកសិទ្ធិមនុស្សពីមូលនិធិ Rafto នៅក្រុង Brgen ប្រទេសន័រវ៉ែស។
  • ឆ្នាំ១៩៩៣ ដឹកនាំធម្មយាត្រាលើកទី២ ចេញពីអង្គរវត្ត ខេត្តសៀមរាប មកកាន់រាជធានីភ្នំពេញ តាមផ្លូវជាតិលេខ៦ កាត់តំបន់មានសង្គ្រាម ដើម្បីកាត់បន្ថយការភ័យខ្លាចនិងលើកទឹកចិត្តពលរដ្ឋក្នុងការចូលរួមបោះឆ្នោតជាតិ។
  • ឆ្នាំ១៩៩៣ ទទួលតំណែងប្រធានកិត្តិយសនៃអង្គការសហពន្ធពន្លឺខ្មែរ និង ជាក្រុមប្រឹក្សាផ្តល់យោបល់ពលរដ្ឋ ដល់សភាធម្មនុញ្ញកម្ពុជាក្នុងការតាក់តែងពង្រាងរដ្ឋធម្មនុញ្ញ។
  • ឆ្នាំ១៩៩៣ និមន្តចូលរួមក្នុងសន្និសីទសាសនាពិភពលោកនៅទីក្រុងឈីកាហ្គោ (Chicago, Illinois)។
  • ឆ្នាំ១៩៩៤ និមន្តចូលរួមក្នុងពិធីសូត្រធម៌បើកធម្មយាត្រាអន្តរសាសនាដើម្បីសន្តិភាព និង ជីវិត នៅទីក្រុង Auschwitz ប្រទេសប៉ូឡូញ។
  • ១៩៩៤ ដឹកនាំធម្មយាត្រាលើកទី៣ ឆ្លងកាត់តាមបណ្តាខេត្តដែលមានសង្គ្រាមក្តៅនៅភាគខាងលិចប្រទេសកម្ពុជា។
  • ១៩៩៤ ដឹកនាំគណៈប្រតិភូព្រះសង្ឃជាន់ខ្ពស់កម្ពុជា ចូលរួមប្រជុំចរចាដើម្បីសន្តិភាព នៅទីក្រុងព្យុងយ៉ាង ប្រទេសកូរេខាងជើង ក្រោមព្រះរាជូបត្ថម្ភសម្តេចព្រះនរោត្តមសីហនុ និង ចូលរួមក្នុងកិច្ចចរចាលើកទី២នៅទីក្រុងភ្នំពេញ។
  • ១៩៩៤ ដឹកនាំគណៈប្រតិភូអន្តរសាសនា ចូលរួមប្រជុំចរចាសន្តិភាពនៅទីក្រុងកូឡុំបូ ប្រទេសសិរីលង្កា ដើម្បីស្វែងរកការបញ្ចប់សង្គ្រាមស៊ីវីលរ៉ាំរ៉ៃរបស់ប្រទេសនោះ។
  • ១៩៩៤ ត្រូវបានស្នើជ្រើសតាំងជាបេក្ខជនសម្រាប់រង្វាន់ណូបែលសន្តិភាព ដោយលោក Claiborne Pell តំណាងសមាជិកព្រឹទ្ធសភា ទទួលបន្ទុកប្រធានគណៈកម្មការទំនាក់ទំនងការបរទេសនៃព្រឹទ្ធសភាសហរដ្ឋអាមេរិក។
  • ១៩៩៥ ត្រូវបានជ្រើសតាំងជាបេក្ខជន រង្វាន់ណូលបែលសន្តិភាពលើកទី២សម្រាប់ឆ្នាំ១៩៩៥ ដែលស្នើដោយសមាជិកព្រឹទ្ធសភាសហរដ្ឋអាមេរិករូបដដែល។
  • ខែមករា ព្រះអង្គបូជាព្រះកាយចំពោះមជ្ឈមណ្ឌលជន ពិការកម្ពុជា នៅភ្នំពេញ។
  • ខែកុម្ភៈ និមន្តចូលរួមសន្និសីទអន្តរជាតិ នៅអាស្រមវង្សសានីត ខេត្តខនាយក ប្រទេសថៃ។
  • ខែមីនា និមន្តចូលរួមទិវាសិទ្ធិនារីអន្តរជាតិ នៅក្រុងបាត់ដំបង។ ខែមីនា និមន្តចូលរួមប្រជុំស្តីពីការផ្តល់នូវពាក្យប្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះពុទ្ធបរមគ្រូដល់ប្រទេសអាស៊ីខាងលិច នៅធម្មសាលា ប្រទេសឥណ្ឌា។
  • ខែមេសា និមន្តចូលរួមប្រជុំក្រុមប្រឹក្សាពិគ្រោះយោបល់អន្តរជាតិ ស្តីពីសាសនា ការអប់រំ និង វប្បធម៌ នៅទីក្រុងអាតាមី ប្រទេសជប៉ុន។
  • ខែមេសា និមន្តចូលរួមប្រជុំក្រុមប្រឹក្សាពិគ្រោះយោបល់អន្តរជាតិ ស្តីពីសាសនា ការអប់រំ និង វប្បធម៌ នៅវិមាន វីនដរ ខាសល ប្រទេសអង់គ្លេស។
  • ខែឧសភា និមន្តចូលរួមសន្និសីទដូនជី និង ស្រ្តីកម្ពុជា នៅព្រែកហូរ ទីក្រុងតាខ្មៅ។
  • ខែឧសភា និង មិថុនា ដឹកនាំក្បួនធម្មយាត្រាដើម្បីសន្តិភាពចេញពីព្រំដែនថៃ ទៅកាន់ខេត្តស្វាយរៀង ព្រំដែន ប្រទេសវៀតណាម។ អំពាវនាវឱ្យមានការចរចាសន្តិភាពជាបន្ត និង អំពាវនាវឱ្យមានអនុក្រឹត្យហាមឃាត់ការ ប្រើប្រាស់គ្រឿងផ្ទុះគ្រប់យ៉ាង នៅប្រទេសកម្ពុជា។
  • ខែកញ្ញា ចូលរួមប្រជុំក្រុមប្រឹក្សាសន្តិភាព នៅប្រទេសអង់គ្លេស។ ដឹកនាំទិវាអន្តរជាតិដើម្បីសន្តិភាព និង អំពាវនាវការហាមប្រាមការប្រើប្រាស់គ្រាប់មីន។
  • ខែតុលា និមន្តចូលរួមសន្និសីទអង្គការសហប្រជាជាតិស្តីពីការពិនិត្យមើលឡើងវិញ នូវអនុសញ្ញាស្តីពីការប្រើ ប្រាស់គ្រឿងសព្វាវុធ។
  • ខែវិច្ឆិកា និមន្តចូលរួមប្រជុំក្រុមស្ថាបនិកនៃក្រុមប្រឹក្សាសន្តិភាពនៅវិមាន វីនដរ ខាសល ប្រទេសអង់គ្លេស ក្នុងនោះសមាជិកខ្លះជាជ័យលាភីរង្វាន់ណូបែលសន្តិភាព និង ជាតំណាងជាន់ខ្ពស់នៃសាសនាសំខាន់ៗក្នុងលោក។
  • ឆ្នាំ១៩៩៦ ត្រូវបានជ្រើសតាំងជាលើកទី៣ ជាបេក្ខជនរង្វាន់ណូបែលសន្តិភាពសម្រាប់ឆ្នាំ១៩៩៦ ដោយគណៈកម្មការសេវាកម្មមិត្តអាមេរិក (ក្នុងចំណោមអ្នកទទួលរង្វាន់ណូបែលសន្តិភាព ឆ្នាំ១៩៩៧)។
  • ខែកុម្ភៈ ដឹកនាំធម្មយាត្រានៅទីក្រុងភ្នំពេញ មួយសប្តាហ៍ប្រឆាំងការប្រើប្រាស់គ្រាប់មីន។
  • ខែមេសា ចូលរួមសន្និសីទអង្គការសហប្រជាជាតិនៅក្រុងហ្សឺណែវ ស្តីពីការពិនិត្យឡើងវិញនូវអនុសញ្ញាការប្រើប្រាស់អាវុធ និង អំពាវនាវឱ្យឈប់ប្រើប្រាស់ទាំងស្រុងនូវគ្រាប់មីន។
  • ខែមិថុនា ដឹកនាំធម្មយាត្រាលើកទី៥ ដើម្បីសន្តិភាពនិងការផ្សះផ្សាជាតិនៅប្រទេសកម្ពុជា ផ្តោតលើការកាប់បំផ្លាញព្រៃឈើ។
  • ខែកក្កដា និមន្តជាតំណាងព្រះពុទ្ធសាសនាថេរវាទប្រជុំនៅ Gethsemane រវាងបព្វជិតគ្រីស្ទ និង ព្រះពុទ្ធសាសនាក្រុង Abbey សហរដ្ឋអាមេរិក។
  • ខែកញ្ញា ជួបប្រជុំជាមួយលោកស្រី អង់សានស៊ូជី និង គណៈសង្ឃជាន់ខ្ពស់ភូមា នៅប្រទេសភូមា ដើម្បីជួយសម្រាលការឃុំខ្លួន សមាជិកជ័យលាភីរង្វាន់ណូបែល។
  • ខែតុលា ដឹកនាំគណៈប្រតិភូសង្ឃចូលរួមប្រជុំវេទិកាពិភពលោកនៅទីក្រុងសាន់ហ្រា្វន់ស៊ីស្កូ រដ្ឋកាលីហ្វ័រញ៉ា សហរដ្ឋអាមេរិក។
  • ខែវិច្ឆិកា ជួបប្រមុខសាសនាកាតូលិក Ruiz និងសមាជិកនានានៃក្រុម Zapatistas នៅក្នុងទីក្រុង Chiapas ប្រទេសមិកស៊ិក ក្នុងឋានៈជាសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាសន្តិភាព។
  • ខែធ្នូ ជួបជាមួយមេដឹកនាំខ្មែរក្រហម ដើម្បីកិច្ចសម្របសម្រួលផ្លូវធ្វើធម្មយាត្រាក្នុងឆ្នាំ១៩៩៧ ដើម្បីសន្តិភាព និង ការផ្សះផ្សាជាតិ។
  • ខែធ្នូ ធ្វើជាអធិបតីក្នុងសន្និសីទស្តីពីព្រះពុទ្ធសាសនា និង សន្តិភាពនៅខេត្តបាត់ដំបង រៀបចំដោយអង្គារពុទ្ធសាសនាដើម្បីអភិវឌ្ឍន៍។
  • ឆ្នាំ១៩៩៧ ត្រូវបានជ្រើសតាំងជាលើកទី៤ ដោយអតីតជ័យលាភីរង្វាន់ណូបែលសន្តិភាព សម្រាប់បេក្ខភាពណូបែលឆ្នាំ១៩៩៧។
  • ខែមីនា និង មេសា ដឹកនាំធម្មយាត្រាលើកទី៦ ទៅកាន់តំបន់ប៉ៃលិន ជាតំបន់កាន់កាប់ដោយខ្មែរក្រហម។
  • ខែឧសភា ជួបសម្តេចសង្ឃដាឡៃឡាម៉ា ជាសម្តេចជាន់ខ្ពស់ទីបេ ហើយត្រូវបានសម្តេចដាឡៃឡាម៉ាស្នើសុំឱ្យ ធ្វើជាសហគណៈដឹកនាំសេវាកម្មសាកលនៃប្រទេសទីបេ។ សម្តេចបានចូលរួមប្រជុំនៅវិហារប្រមុខនៃសាសនាកាតូលិក នៅទីក្រុងវ៉ាស៊ីនតោនឌីស៊ី សហរដ្ឋអាមេរិក។
  • ខែមិថុនា និមន្តចូលរួមជាអធិបតីនៅក្នុងសន្និសីទបណ្តាញអន្តរជាតិព្រះពុទ្ធសាសនានៅខេត្តចន្ទបុរីប្រទេសថៃ។
  • ខែសីហា ដឹកនាំក្បួនធម្មយាត្រាដើម្បីសូត្របួងសួងផ្សាយមេត្តាបញ្ចប់នូវអំពើហិង្សាដែលផ្ទុះឡើងនៅទីក្រុង ភ្នំពេញនាថ្ងៃទី៥-៦ កក្កដា ១៩៩៧។
  • បន្ទាប់មកសម្តេចបាននិមន្តទៅកាន់ប្រទេសសិរីលង្កា ដើម្បីទទួលរង្វាន់សន្តិភាពពីអង្គការ Sarvodara។

    ☸️អត្ថបទភាគនេះស្រាវជ្រាវបន្ថែមបន្ត ដោយលោកម្ចាស់ បសាទធម្មោ អុិន សុភ័ក្ត្រ

ការ​ស្ដារ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ឡើង​វិញ

ព្រះមហាឃោសនន្ទ​ ទ្រង់​បាន​​ដើរ​តួ​នាទី​យ៉ាង​សំខាន់​​បន្ទាប់​ពី​​ការ​រលំ​ទៅ​នៃ​របប​ខ្មែរ​ក្រហម​ ដោយ​​ព្រះ​អង្គ​បាន​ជួយ​ស្តា​ឡើង​វិញ​​ទាំង​ផ្នែក​ពុទ្ធចក្រ និង អាណាចក្រ ។ នៅ​ឆ្នាំ ១៩៨០ ព្រះ​អង្គ​ជា​តំណាង​​ ប្រជាជន​កម្ពុជា​ភៀស​ខ្លួន​ ​នៅ​ឯ​​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ ។

នៅ​ឆ្នាំ​នោះ​ផង​ដែរ ព្រះ​អង្គ​ និង​រួម​និង​លោក​ឪពុក​ Peter Lawrence Pond បាន​រួម​គ្នា​បង្កើត បេសកកម្ម​អន្តរ​សាសនា​ដើម្បី​សន្តិភាព​​នៅ​កម្ពុជា (Inter-Religious Mission for Peace in Cambodia) ។ រូប​លោក​ទាំង​ពីរ​បាន​ប្រមែប្រមូល​ ព្រះសង្ឃ​និង​ដូនជី​ដែល​នៅ​រស់រាន​មាន​ជីវិត​ដើម្បី​​បន្ត​ជំនឿ​របស់​ពួក​គាត់​ត​ទៅ​ទៀត ដើម្បី​ទៅ​គ្រប់​គ្រង​​វត្តអារាម​នានា​ដែល​នៅ​​ពាស​ពេញ​ប្រទេស ។

នៅ​ខែ​មិថុនា​ ១៩៨០ រដ្ឋាភិបាល​ថៃ​បាន​សម្រេច​ចិត្ត​បណ្ដេញ​​ជនភៀសសឹក​កម្ពុជា​​​​រាប់​ពាន់​នាក់​​មក​ប្រទេស​កម្ពុជា​វិញ ។ ព្រះមហាឃោសនន្ទ និង  ឪពុក Pond (Father Pond=In the Catholic Church all priests are called father, the title is a sign of respect for the office.) បាន​ចាត់​ចែង​ធ្វើ​ការ​តវ៉ា​និង​ការ​បណ្ដេញ​ចេញ​នេះ​​ពី​ជុំរុំ​នៅ​ឯ​ សាកែវ (ស្រះកែវ) ។

នៅ​ឆ្នាំ ១៩៨៨ ព្រះមហាឃោសនន្ទ ត្រូវ​បាន​ជ្រើសរើស​ជា​ ព្រះ​សង្ឃរាជ ដោយ​ក្រុម​សង្ឃ​ភៀស​ព្រះ​កាយ​មួយ​ក្រុម​​នៅ​ ក្រុង​ប៉ារីស៍ ។ ព្រះអង្គ​ព្រម​ទទួល​តំណែង​នេះ​ជា​បណ្ដោះ​អាសន្ន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ទម្រាំ​ដល់​ពេល​ដែល​មាន​ការ​បង្កើត​​ឋានន្តរសក្ដិ​​ព្រះសង្ឃ​សា​ជា​ថ្មី​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ។ នៅ​ពេល​នោះ​ផង​ដែរ ព្រះ​សង្ឃ ទេព វង្ស គឺ​ជា​ ព្រះ​សង្ឃរាជ​ នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ដែល​ត្រូវ​បាន​ផ្ដល់​តំណែង​ដោយ​សាធារណរដ្ឋ​ប្រជាមានិត​កម្ពុជា​ ដែល​មាន​វៀតណាម​នៅ​ពី​ក្រោយ​ខ្នង ។

ធម្មយាត្រា

ធម្មយាត្រា លើក​ទី ៦ (ភ្នំ​បាណន់)

នៅ​ឆ្នាំ ១៩៩២ ឆ្នាំ​ដំបូង​ដែល​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​ចាប់​ផ្ដើម​ជំនួយ​ដល់​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​សន្តិភាព​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ព្រះមហាឃោសនន្ទ​ បាន​ចាប់​ផ្ដើម​ ធម្មយាត្រា​ ដើម្បី​​ស្តា​ឡើង​វិញ​នូវ​សេចក្ដី​សង្ឃឹម​ និង​ជំនឿ​ចិត្ត​នៃ​ប្រជាជន​កម្ពុជា ។

ក្នុង​រយៈ​ពេល​ ១៦​ថ្ងៃ ពួក​គេ​បាន​ធ្វើ​ដំណើរ​ដោយ​ថ្មើរ​ជើង​​ចម្ងាយ ២០០ គ.ម កាត់​តំបន់​ដែល​មាន​ពាស​ពេញ​ទៅ​ដោយ​មីន ។ ធម្មយាត្រា ​បាន​ក្លាយ​ជា​យាត្រា​ប្រចាំ​ឆ្នាំ​ដែល ព្រះមហាឃោសនន្ទ​ បាន​ដឹក​នាំ​ជា​ច្រើន​ដង បើ​ទោះ​ជា​​មាន​គ្រោះ​ថ្នាក់​ពី​ការ​ប្រយុទ្ធ​គ្នា​​រវាង​កង​ទ័ព​រដ្ឋាភិបាល និង​កង​ទ័ព​ខ្មែរ​ក្រហម​ក្ដី ។​

នៅ​ឆ្នាំ ១៩៩៥ ធម្មយាត្រា មាន​អ្នក​ចូល​រួម​​ជា​ច្រើន​រយ​នាក់​ដែល​ក្នុង​នោះ មាន​ព្រះសង្ឃ ដូនជី និង​អ្នក​កាន់​សីលជាតិ​កម្ពុជា​ប្រមាណ​​​ជា​ជាង​ ៥០០ នាក់ ។ ក្នុង​នោះ​ដែរ The Interfaith Pilgrimage for Peace and Life ក៏​បាន​ចូល​រួម​ដែរ ។ ក្រុម​ទាំង​២​នេះ បាន​​ផ្ដើម​ដើរ​ចេញ​ពី​ទល់​ដែន​ថៃ​របស់​​ដល់​ទល់​ដែន​វៀតណាម ដោយ​ឆ្លង​កាត់​ឧបសគ្គ​ជា​ច្រើន​ផង​ដែរ ។

ព្រះ​អង្គ​តែង​តែ​ត្រូវ​បាន​គេ​ហៅ​ដោយ​គោរព​ថា «គន្ធីកម្ពុជា(៣)» ។ ព្រះអង្គ​ ត្រូវ​បាន​ប្រធាន​គណៈកម្មការ​​ទំនាក់ទំនង​អន្តរជាតិ​នៃ​ព្រឹទ្ធសភា​​សហរដ្ឋអាមេរិក ក្លៃបន ផេល (Claiborne Pell) ដាក់​ឈ្មោះ​ដើម្បី​ទទួល​ ពាន​រង្វាន់​ណូបែល​សន្តិភាព (Nobel Peace Prize) ។ ព្រះ​អង្គ ក៏​ត្រូវ​បាន​ដាក់​ឈ្មោះ​បន្ត​បន្ទាប់​គ្នា​នៅ​ឆ្នាំ ១៩៩៥, ១៩៩៦, និង ១៩៩៧ ដោយ​សារ​កិច្ចការ​ប្រឹង​ប្រែង​បង្រួប​បង្រួម​សន្តិភាព​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ឡើង​វិញ ។

ព្រះ​អង្គ​ក៏​មាន​តួនាទី​ជា​ទីប្រឹក្សា​ សហគមន៍​ពុទ្ធសាសនិក​ដើម្បី​សន្តិភាព (Buddhist Peace Fellowship) ហើយ​គង់​នៅ​រវាង​ វត្ត​សំពៅមាស និង​វត្ត​នៅ​ឯ Philadelphia រដ្ឋ Pennsylvania, USA ។ បើ​ទោះ​ជា​ព្រះ​អង្គ​បាន​កសាង​វត្ត​ជាង​ ៥០​ក្ដី ព្រះអង្គ​មិន​គ្រប់​គ្រង​វត្ត​មួយ​ណា​នោះ​ទេ ។ ជា​អ្នក​ដេល​ធ្វើ​ដំណើរ​ជាប់​ជា​ប្រចាំ​ នៅ​ពេល​ខ្លះ​សូម្បី​តែ​សិស្សគណ​​របស់​ព្រះ​អង្គ​ក៏​មិន​ដឹង​ថា​ ព្រះអង្គ​គង់​នៅ​ឯ​ណា​ដែរ ។

ព្រះមហាឃោសនន្ទ​ សុគត​នៅ​ North Hampton រដ្ឋ Massachusetts, USA នៅ​ថ្ងៃ ១២ មីនា ឆ្នាំ២០០៧ ក្រោម​ការ​សោកស្ដាយ​​យ៉ាង​ធំធេង​ពី​ពុទ្ធសាសនិក​ទាំង​ក្នុង​ និង​ក្រៅ​ប្រទេស ។

លក្ខណៈពិសេស ១១ ចំណុច សម្ដេចព្រះមហាឃោសានន្ទ វ៉ា យ៉ាវ ត្រូវពិភពលោកទទួលស្គាល់

នៅ 

ដោយ KC Virak

សម្ដេចព្រះមហាឃោសានន្ទ វ៉ា យ៉ាវ ជាព្រះសង្ឃខ្មែរ ដែលពិភពលោកស្គាល់ព្រះអង្គច្រើនជាងជនជាតិខ្មែរស្គាល់ព្រះអង្គ។ លក្ខណៈពិសេស ១១ របស់ សម្ដេចព្រះមហាឃោសានន្ទ វ៉ា យ៉ាវ មានដូចតទៅ៖

១. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ ដែលទទួលបានការស្នើព្រះនាមដើម្បី “ទទួលពានរង្វាន់ណូប៊ែលសន្តិភាព” ពីសមាជិកព្រឹទ្ធសភាសហរដ្ឋអាមេរិច (លោក Claiborne Pell) ចំនូន ៤ដង

២. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរដែលនិយាយភាសាបរទេសបានច្រើនជាងព្រះសង្ឃខ្មែរណាៗទាំងអស់

៣. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ ដែលបានចាត់ជា “ព្រះរស់របស់ផែនដី” ក្នុងចំណោមព្រះរស់ទាំង៥រូប នៅចុងសតវត្សទី២០ នៅក្នុងសៀវភៅ Buddha and Wisdom

៤. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ ដែលចូលធ្វើការនៅអង្គការសហប្រជាជាតិក្នុងឋានៈជា “ទីប្រឹក្សាយោបល់” ផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច និងវប្បធម៌

៥. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ ដែលសម្ដែងធម៌ក្នុងសមរភូមិ (១៩៩៤) ដែលកំពុងច្បាំងគ្នា រវាងខ្មែរក្រហម និងទ័ពរដ្ឋាភិបាល ឱ្យមនុស្សប្រមាណ ១០០០នាក់ស្ដាប់ នៅភូមិគីឡូ៣៨ ស្រុករតនមណ្ឌល ខេត្តបាត់ដំបង

៦. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ ដែលមានសមានទាននូវការ “មិននិយាយ” នៅជីវិតចុងក្រោយរហូតដល់ពេលសុគត

៧. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ ដែលទទួលបានពានរង្វាន់សន្តិភាព “Niwano” ពីប្រទេសជប៉ុន និង ពានរង្វាន់ “Thorolf Rafto” ពីប្រទេសណ័រវេ

៨. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ ដែលបានលះបង់ពេញមួយជីវិតរបស់ព្រះអង្គសម្រាប់ខ្មែរ ហើយត្រូវបានជនជាតិខ្មែររបស់ព្រះអង្គមិនស្គាល់ “ព្រះអង្គថាជានរណា?”

៩. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរ ដែលពិភពលោកស្គាល់ព្រះអង្គច្រើនជាងជនជាតិខ្មែរស្គាល់ព្រះអង្គ

១០. ជាក្រុមព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ (មហាអាំ សួន មហាវ៉ា យ៉ាវ និង មហាមាស ចន) ទៅរៀនព្រះពុទ្ធសាសនា នៅវិទ្យាស្ថាននាវលន្ទា ប្រទេសឥណ្ឌា ក្នុងឆ្នាំ១៩៥៥

១១. ជាព្រះសង្ឃខ្មែរទី១ ផ្ដើមធ្វើ “ធម្មយាត្រា” នៅកម្ពុជា ដើម្បីសន្តិភាព និង អហិង្សា។

គួរបញ្ជាក់ថា សម្តេចព្រះ​មហា​ឃោស​ន​ន្ទ​វ៉ា យ៉ាវ ប្រសូត​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២៣ ខែឧសភា ឆ្នាំ​១៩១៣ នៅ​ភូមិ​បារាយណ៍ ឃុំ​បារាយណ៍ ស្រុក​ដូន​កែវ ខេត្តតាកែវ។ សម្តេចព្រះ​មហា​ឃោស​ន​ន្ទ វ៉ា យ៉ា​វ បាន​សុគត​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១២ ខែមីនា ឆ្នាំ​២០០៧ បន្សល់​មហា​សោកស្តាយ​សម្រាប់​ជនរួមជាតិ​ខ្មែរ និង​មនុស្សជាតិ​ដែល​ស្ញប់ស្ញែង​ព្រះ​អង្គ​ចំពោះ​បុព្វហេតុ​សន្តិភាព៕

🔸Last Updated កំណែចុងក្រោយ on June 23, 2024

Facebook Comments
Share this article:
Johnny ចន្នី

Author: Johnny ចន្នី

អ្នកបង្កើតនិងរៀបចំថែរក្សាវ៉ិបសាយត៍។ Creator and maintaining Website (Webmaster). នត្ថិ សន្តិ បរំ សុខំ - មិនមានសេចក្តីសុខ​ដទៃក្រៅអំពីសេចក្តីស្ងប់ឡើយ។ No Other Happiness is Greater Than Peace