ព្រះរាជជីវប្រវត្តិ របស់​សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃរាជ ជួន ណាត ​(វគ្គ៤)

វគ្គ៤

ឆ្នាំ ១៩១២ ព្រះតេជព្រះគុណ ព្រះគ្រូសង្ឃសត្ថា ជួន ណាត បាន​ងារ​ថ្មី បាន​សេចក្តី​រាប់​អាន​ច្រើន​អំពី​ក្រុម​ពុទ្ធសាសនិក​ ហើយ​ប្រហែល​ជា​មាន​ព្រះទ័យ​រំភើប​ដោយ​លោក​ធម៌​ខ្លះ​ដែរ​ដឹង? បាន​ជា​ក្នុង​គ្រា​នោះ លោក​សរសេរ​អត្ថបទ​កំណាព្យ​មួយ​ អោយ​ឈ្មោះ​ថា កាព្យលោកធម៌ ដែល​ជា​និពន្ធ​ដំបូង​បំផុត​របស់​លោក (មាន​​នៅ​ខាង​ចុង)។

ខ្ញុំ​យល់​តាម​ការ​សង្កេត​ឃើញ​ផ្ទាល់៖ ព្រះថេរៈអង្គ​នេះ មិន​ចេះ​អួត​ខ្លួន ព្រម​ទាំង​ស្អប់​មនុស្ស​អួត​ខ្លួន​ឯង​ផង, មិន​ចេះ​ឡើង​ជោរ ព្រម​ទាំង​ស្អប់​មនុស្ស​ជោរ​ផង, មិន​ចេះ​ត្អូញត្អែរ​ពី​ការ​ខ្វះ​ខាត និង​សេចក្តី​ទុក្ខ​លំបាក ព្រម​ទាំង​ពុំ​សូវ​ពេញ​​ព្រះទ័យនឹង​មនុស្ស​ត្អូញ​ច្រើន​ផង…។ ទោះ​បី​ព្រះថេរៈ​អង្គ​នេះ មាន​ចរិយា​ដូច្នេះ​ក៏​មែនពិត, ប៉ុន្តែ​ក្នុង​គ្រា​នោះ ប្រហែល​ជា​មាន​ព្រះ​ទ័យ​រំភើប​ខាង​ក្នុង​ខ្លះ បាន​ជា​លោក​ទាញ​គម្ពីរ​បាលី​មក​បើក​ទតត្រង់​រឿង​លោក​ធម៌ ហើយ​សរសេរ​ប្រែ​មក​ជា​សម្រាយ​ចង​ក្រង​ជា​ពាក្យ​កាព្យ​ទៀត ដើម្បី​សង្កត់​​​នូវ​សេចក្តី​រំភើប​ខ្លះ​ដែល​មាន​ក្នុង​ព្រះទ័យ។

ឆ្នាំ ១៩១៣ ព្រះ​ករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត ទ្រង់​ប្រារព្ធ​អោយ​ចាត់​ការ​ប្រឡង​អ្នក​ចេះ​បាលី​ ដែល​ជំនាន់​​នោះ​ហៅ​ថា ដេញ​ប្រយោគ។ ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូ​សង្ឃសត្ថា បាន​ចូល​ជា​បេក្ខជន​ដេញ​ប្រយោគ​ដែរ ប្រែ​បាលី​គម្ពីរ ធម្មបទ តាម​របៀប​លោត​ប្រយោគ​ ព្រម​ទាំង​សួរ​វេយ្យាករណ៍​ឥត​ទាល់ បាន​ជាប់​ជា​មហា ៣ប្រយោគ ហើយ​ប្រែ​គម្ពីរ​មង្គលត្ថទីបនី ទៀតឥត​ទាល់ បាន​ជាប់​ជា​មហា ៤ប្រយោគ ផុត​ថ្នាក់​ត្រឹម​ប៉ុណ្ណេះ​ ក្នុង​ជំនាន់នោះ។​ ក្នុងសម័យ​ប្រឡង​នោះ សម្តេច​ព្រះសង្ឃ​នាយក ហួត តាត បាន​ជាប់​ជា​មហា ៤ប្រយោគ​ដែរ។ សម្តេច​ព្រះសព ល្វី ឯម ជា​បេក្ខជន​មួយ​រូប​ដែរ ចូល​ដេញ​ប្រយោគ​មុន​គេ ឈ្លោះ​នឹង​មេប្រយោគពី​រឿង​បាលី “កថេសិ” មិនព្រមថា “កថែសិ”, គេថា “ពោលហើយ” លោកថា “សម្តែងហើយ” ជាដើម, មិន​ព្រម​ចុះ​សម្រុង​គ្នា មិន​បាន​បន្ត​ការដេញ​ប្រយោគ​​តទៅ​ទៀត ព្រោះ​គេចាត់​ជា​មនុស្សរបឹង…។

ឆ្នាំ ១៩១៥ រាជការ​ព្រះ​ករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត និង​រាជការ​អាណាព្យាបាល​បារាំង អោយ​លើក​សាលា​បាលី​​ពី​អង្គរវត្ត ខេត្តសៀមរាប មក​តាំង​នៅ​ភ្នំពេញ​វិញ ជា​សាលា​បាលី​ជាន់​ខ្ពស់ បង្កើន​ថ្នាក់​ចាត់​របៀប​ថ្មី ត្រូវ​ជ្រើសរើស​រក​សាស្រ្តាចារ្យ​ដោយ​ការ​ប្រឡង។ ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូ​សង្ឃសត្ថា បាន​ជា​បេក្ខជន​​សាស្រ្តា​ចារ្យ​មួយ​រូប​ដែរ, បាន​ប្រឡង​ជាប់​លេខ២ មាន​សេចក្តី​សរសើរ​ខ្ពស់​បំផុត​ ខាង​មុខ​ប្រែ​បាលី​ជា​ខ្មែរ និង​ប្រែ​ខ្មែរ​ជា​បាលី​ត្រង់​រឿង​សុវណ្ណសាម​ជាតក ឥត​មាន​តក់​ឆ្គង ហើយ​ឧកញ៉ាភក្តី​រាជា យ៉ាំង បាឡាត់​ខេត្តគងពិសី ជាប់លេខ១, សម្តេច ល្វី ឯម ជាប់​លេខ៣, ឧកញ៉ា​សុធម្មប្រីជា កង រាជបណ្ឌិត (គ្រូសម្តេច) ជាប់​លេខ៤ ។

ឆ្នាំ ១៩១៥ ដដែល រាជការ​ព្រះករុណា និង​រាជការ​អាណាព្យាបាល​បារាំង បាន​បង្កើត​គណៈ​កម្មការ​មួយធ្វើ​វចនានុក្រម​ខ្មែរ ដែល​មាន​សម្តេច​ចក្រី ពេជ្រ ប៉ុណ្យ សេនាបតី​ក្រសួង​សិក្សា​ធិការ​ជា​ប្រធាន។ ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូ​សង្ឃ​សត្ថា ត្រូវ​បាន​តាំង​ដោយ​ព្រះ​រាជ​ប្រកា​ស អោយ​ធ្វើ​ជា​ស្មៀន (លេខា​ធិការ) សម្រាប់​កត់ត្រា​ ព្រម​ទាំង​រៀប​ចំ​ពាក្យពេចន៍​ដែល​ក្រុម​ជំនុំ​បាន​សម្រេច​ហើយ។

ឆ្នាំ១៩១៧ ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះមហា​វិមលធម្ម ថោង បាន​ចាត់​តាម​ពាក្យ​សុំ​នៃ​លោក​អ្នក​ឧកញ៉ា​អធិបតី​សេនា កេត អោយ​ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូ​សង្ឃ​សត្ថា ជួន ណាត, ព្រះ​តេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូ​សង្ឃ​វិជ្ជា ហួត តាត, ព្រះតេជ​ព្រះ​គុណ​ព្រះគ្រូ​វិមលប្បញ្ញា អ៊ុម ស៊ូរ ធ្វើ​សៀរភៅ​ សាមណេរ​វិន័យ ។ ព្រះ​ថេរៈ​ទាំង​ ៣អង្គ​បាន​ធ្វើ​មាន​ទាំង​បាលី​សម្រាយ និយាយ​អំពី​សិក្ខាបទ ១០, ទណ្ឌកម្ម ១០, នាសនង្គៈ ១០ សេក្ខិយវត្ត ៧៥ និង បច្ចវេក្ខណ​វិធី​ទាំង ៤ សុទ្ធ​តែ​មាន​អាង​គម្ពីរ​បាលី​ដើម​យ៉ាង​ជាក់​ច្បាស់។ ប៉ុន្តែ​សៀវភៅ​នោះ​ កើតឡើង​ជា​ទំនាស់​​នឹង​ទំនៀម​ទម្លាប់​បព្វជិត​ខ្មែរ ដែល​កាន់​ពុទ្ធសាសនា​រៀវ​រោយ​​ដោយ​ស្រុក​កើត​កលយុគ យូរ​ឆ្នាំ​មក​ហើយ។

ខ្ញុំ (ឈឹម ស៊ុម) បាន​បួស​ទាន់​សម័យ​នោះ ខ្ញុំ​ដឹង​ថា បព្វជិត​ខាង​គណៈមហានិកាយ មាន​តែ​លោក​ភិក្ខុ ទើប​មាន​ត្រៃចីវរ​គ្រប់​គ្រាន់ ព្រម​ទាំង​ចេញ​ក្រៅ​វត្ត ឃ្លុំ​ចីពរ​ជិត​ស្មា​ទាំង​សងខាង ជា​បរិមណ្ឌល​​ផង។ ប្លែក​តែ​សាមណេរ ដែល​គេ​ហៅ​ថា​ នេនៗ នោះ​កម្ម​ក្រាស់​ណាស់ វត្ត​ខ្លះ​គេ​អោយ​ប្រើ​តែ​ស្បង់ និង​ហង្សៈ ពាក់​សំបត់​ងូត​លើ​ស្មា, វត្ត​ខ្លះ​គេ​អោយ​មាន​ចីពរ​ដែរ ប៉ុន្តែ​ទៅ​កាន់​ទី​ណា​ក៏ដោយ គេ​អោយ​គ្រាន់​តែ​គ្រង​ឆៀង​ស្មា​ម្ខាង ហើយ​ឆាន់​ចង្ហាន់​សល់​ពី​លោក​ភិក្ខុ និង​ក្រោយ​លោក​ភិក្ខុ​ទៀត។ សមណេរ​ទាំង​នោះ​ កាលបួស ក៏​លោក​អ្នក​បំបួស​អោយ​សមាទាន​ត្រឹម​តែ​សរណគមន៍ ៣ និង​សីល ១០ ប៉ុណ្ណោះ។ លុះបួស​ហើយ លោក​គ្រូ​ខំ​បន្តឹង​ខាង​បច្ចវេក្ខណ​វិធី​ឯ​ណោះ​ទៅ​វិញ គឺ​តឹង​ត្រង់​អតីតបច្ចវេក្ខណៈ​ដែល​ជំនាន់​នោះ​ហៅថា ចម្រើនអជ្ជៈ ។ លោកគ្រូ​អោយ​សូត្រ​បាលី​សុទ្ធ​ដល់​ទៅ ១០៨ចប់ ក្នុង​មួយថ្ងៃៗ, ប៉ុន្តែ​ឥត​អោយ​ដឹង​សេចក្តី​ដូច​ម្តេច​ទេ។

សៀវភៅ​ សាមណេរ​វិន័យ កើត​ឡើង ជា​ទំនាស់​នឹង​ទំនៀម​នេះ​ច្រើន​អន្លើគឺៈ អោយ​សាមណេរ​បួស​ដូច​ខាង​ដើម​នេះហើយ ត្រូវ​អោយ​សុំ​និស្ស័យ​ទៀត, ត្រូវ​អោយ​​រក្សា​សិក្ខាបទ ១០, ទណ្ឌកម្ម ១០, នាសនង្គៈ ១០ សេក្ខិយវត្ត ៧៥ ហើយ​ត្រូវ​ចូល​វស្សា ត្រូវ​មាន​សិទ្ធិ​ទទួល​សំពត់​ចំណាំវស្សា ដូច​លោក​ភិក្ខុ​ដែរ ត្រូវឃ្លុំ​ចីពរ​ជា​បរិមណ្ឌល (ឃ្លុំ​លើ​ស្មា​សងខាង) ក្នុង​ពេល​ចេញ​ក្រៅ​វត្ត ដូច​លោក​ភិក្ខុ​ដែរ។ ឯ​បច្ចវេក្ខណ​វិធី​ មិន​មាន​កំរិត​អោយ​សូត្រ​ដល់​ទៅ ១០៨​​ ចប់​ទេ, ប៉ុន្តែ​មាន​កម្រិត​ថា លុះណា​តែ​យល់​សេចក្តី​នៃ​ធម៌​ដែល​ភាវនា​នោះ ទើប​ពេញ​លក្ខណៈ​ត្រឹម​ត្រូវ។

សម្តេចព្រះសង្ឃនាយក​ព្រះនាម ហួត តាត ដែល​ខ្ញុំ​ក្រាប​បង្គំ​ទូល​សួរ​ លោក​មាន​ព្រះពុទ្ធដិកាថា៖ សៀវភៅ​សាមណេរ​វិន័យ​កើត​ឡើង នៅ​ជា​សរសេរ​អក្សរ​ដោយ​ដៃ ក៏​លោក​​អ្នក​ឧកញ៉ា​មហា​ឥស្សរា កេត សុំអោយ​អាត្មា​ចាត់​ការ​បោះពុម្ព។ អាត្មា​ប្រគល់​ជូន​លោក ដើម្បី​សុំ​អនុញ្ញាត​អំពី​សម្តេច​ព្រះសង្ឃ​នាយក។ កាល​សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃ​នាយក​ពុំ​ព្រម​អនុញ្ញាត, លោក​ក៍​កាន់​សៀវភៅ​នេះ ទៅ​ជម្រាប​លោក ឡឺរ៉េស៊ីដង់ត៍ ស៊ូប៉េរីយើរ (បារាំង​សែស ជា​ប្រមុខ​នៃ​រដ្ឋការ​បារាំង​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា) ហើយ​លោក​យក​មក​ប្រគល់​អោយ​អាត្មា​វិញ​ថាៈ សូមចាត់ការ​បោះពុម្ព​ចុះ។ អាត្មា​អោយ​បោះពុម្ព ៥០០០​ក្បាល ចេញ​ថ្លៃ​ខ្លួន​ឯង ១០០០​ក្បាល, សម្តេច​ព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត កាល​នៅ​ជា​ព្រះគ្រូ​សង្ឃសត្ថា​ យក ១០០០​ក្បាល, លោកគ្រូ​វិមលប្បញ្ញា យក ១០០០​ក្បាល, លោក​មហា​ឥស្សរា យក ១០០០​ក្បាល, សម្តេច ល្វី ឯម កាល​លោក​នៅ​ជា​ព្រះ​ញាណ​បវរវិជ្ជា យកប៉ុន្មាន​រយ​ក្បាល ដើម្បី​ចែក​ក្នុង​ពិធី​បុណ្យ​ខ្លះ ចែក​មិត្តភក្តិ​រៀន​សូត្រ​ខ្លះ។ លោកគ្រូ​ព្រះញាណបវរវិជ្ជា ល្វី ឯម យក​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះអង្គ​ម្ចាស់ មុនីវង្ស ខ្លះព្រម​ទាំង​ពន្យល់​សេចក្តី​ថ្វាយសព្វ​គ្រប់​ផង។

លោក​គ្រូអាចារ្យ​ បាន នៅ​វត្តកោះសុទិន និង​លោក​គ្រូ​អាចារ្យ​ គល់ នៅ​ស្វាយរៀង អោយ​នេន​ឃ្លុំ​ផង ជា​អ្នក​ទេសនា​ផង និយាយផង តាម​ទំនង​សៀវភៅ​នេះ នាំ​អោយ​ស្រកៀរ​ត្រចៀក​នៃ​អ្នក​បួស​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់ ថែម​ទាំង​មាន​ការ​អោយ​ដៃ ពីភ្នំពេញ​ទៅ​ខ្លះផង ក៏​បុព្វជិតខេត្ត​ក្រៅ​ទាំងអស់​ស្ទើរ​គ្រប់​វត្ត ធ្វើ​ពាក្យ​ប្តឹង​ចោទ​ប្រកាន់​ពី​លោក​អ្នក​ធ្វើ​សៀវភៅ សាមណេរវិន័យ នេះថាៈ

  1. លោកទាំង ៣អង្គនេះ បដិសេធគម្ពីរ​សម្រាយ​ខ្មែរ​បូរាណថា សុទ្ធ​តែ​ខុស​ប្រើ​ការ​ពុំ​បាន, អម្បាលគម្ពីរ​មហា​ជាតក ក៏​គេ​បដិសេធ​ថា​ខុស​ដែរ។
  2. លោកទាំង ៣អង្គនេះ ដៀល​ត្មះ​អ្នក​បួស​មុនៗ​ ថាពុំ​ត្រឹមត្រូវ ព្រោះ​បួស​នេន ឥត​សុំ​និស្ស័យ។
  3. លោកទាំង ៣អង្គនេះ ធ្វើ​អោយ​លោក​នេន និង​លោកភិក្ខុ ច្រឡំ​គ្នា​អស់។

កំហុស​ឆ្គង​ខាង​លើនេះ សូម​ជំនុំ​សង្ឃ​ជាន់​ខ្ពស់ ផ្សឹក និងបណ្តេញ​លោក​ទាំង ៣អង្គ​នេះ​ចេញ​ពី​វត្ត…។

ព្រះគ្រូសង្ឃសត្ថា ជួន ណាត, ព្រះគ្រូសង្ឃវិជ្ជា ហូត តាត, និងព្រះគ្រូវិមលប្បញ្ញា អ៊ុម ស៊ូរ ដែលបានតាក់តែងសៀវភៅ សាមណេរវិន័យ ធ្វើអោយ​ក្រុមសង្ឃអភិរក្សមិនពេញចិត្ត រួចបានជំនុំសង្ឃជាន់ខ្ពស់ បំរុងចាប់ផ្សឹកព្រះគ្រូទាំង ៣អង្គនេះ​ ដើម្បីបណ្តាញចេញពីវត្ត នៅក្នុង គ.ស ១៩១៧… (រូបថតព្រះឆាយាលក្ខណ៍ របស់គេហទំព័រ​វត្តខេមររតនារាម)

(នៅមានតទៅ…វគ្គ៥)

ប្រភពអត្ថបទៈ ខេមរៈវប្បធម៌

ព្រលឹងជាតិរស់ ប្រជារីករាយ

🔸Last Updated កំណែចុងក្រោយ on August 10, 2024