ព្រះរាជជីវប្រវត្តិ របស់​សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃរាជ ជួន ណាត ​(វគ្គ៨)

​វគ្គ៨

ក្នុងឆ្នាំ ១៩៣៥ ដដែល ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​​ព្រះ​សាសន​សោភ័ណ ជួន ណាត បាន​ទទួល​​ការ​តែងតាំង​ជា​សាស្រ្តាចារ្យ​បង្រៀន​ភាសា​បាលី, សំស្រ្កឹត​, ខ្មែរ និង​លាវ​ ប្រចាំ​ថ្នាក់​ទី​បំផុត​នៃ​មធ្យម​សិក្សា​ នៅ​វិទ្យាល័យ​ព្រះ​ស៊ីសុវត្ថិ។

ឆ្នាំ ១៩៣៧ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​​ព្រះ​សាសន​សោភ័ណ បាន​ទទួល​ មេដាយសេនាពីបណ្ឌិត​​សភា នៃ​សាធារណរដ្ឋ​បារាំង។

ឆ្នាំ ១៩៣៩ រដ្ឋាភិបាល​បាន​ចាត់​ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​​ព្រះ​សាសន​សោភ័ណ ជួន ណាត ឲ្យនិមន្ត​ទៅ​កាន់​ប្រទេស​លាវ​ម្តង​ទៀត​ ដើម្បី​ប្រជុំប្រឹក្សាកិច្ចការ​នៃ​ពុទ្ធសាសន​បណ្ឌិត្យ​ប្រទេស​​លាវ និង​ការ​សិក្សា​សម្រាប់​សាលា​បាលីនៅ​ប្រទេស​លាវ​ផង ដើម្បី​ជួយ​រំលឹក​ដាស់​តឿនប្រជាជន​ជាតិ​លាវ នៅ​ក្នុង​ទីប្រជុំ​ជន ​ក្នុង​ខេត្តនានា នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​លាវ ឲ្យ​ខំប្រឹង​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ក្នុង​ការ​សិក្សា​ និង​ការ​ប្រតិបត្តិ​ឲ្យ​បាន​ត្រឹម​ត្រង់​តាម​គន្លង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ផង។

សម្តេច​បាន​ប្រាប់​ខ្ញុំ​ញឹកៗ​ថា៖ គ្រា​ជំនុំ​អំពី​កិច្ចការ​នៃ​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ​ក្នុង​ប្រទេស​លាវ ជាតិ​លាវ​ភាគ​ច្រើន​ ព្រមទាំង​អាណាព្យាបាល​បារាំងសែស ចង់​អោយ​បោះពុម្ព​ព្រះត្រៃបីដក ទាំង​បាលី​ទាំង​សម្រាយ​ដូច​ប្រទេស​ខ្មែរ​ដែរ, ប៉ុន្តែ​ទាល់​​ច្រក​បោះ​ពុម្ព​ពុំ​កើត ព្រោះ​រដ្ឋាភិបាល​លាវ សម្រេច​អោយ​ “លុប​អក្សរ​បុរាណ” របស់​លាវអស់​​ច្រើន​តួ​ហួស​ទៅ​ហើយ ព្រោះ​ផ្អើល​តាម ​ហ្លួង​ពិបុល​សង្គ្រាម (សៀម) ដែល​គេ​ថា ប្រុង​ “លុប​អក្សរ​សៀម” ​ចោល​ខ្លះ ដោយ​គេ​គ្រាន់​តែ​ថា ប៉ុន្តែ​​ឥត​លុប​​អក្សរ​សៀម​ខ្លះ​​របស់​គេ​ចោល​​សោះ, ឯ​លាវ​ខ្លួន​ឯង បាន​លុប​តួ​អក្សរ​ខ្លះ​​អស់​ទៅ នាំ​ឲ្យ​បោះពុម្ព​ព្រះ​ត្រៃ​បីដក​ពុំ​កើត។ ខ្ញុំ (ឈឹម ស៊ុម) យល់ថា៖ ប្រទេស​លាវ ជា​ប្រទេស​អភ័ព្វ​ក្នុង​ចំណោម​ប្រទេស​កាន់​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា ព្រោះ​ឆាប់​ផ្អើល​ឥត​ពិចារណា​ទាំង​ផ្លូវ​លោក ទាំង​ផ្លូវ​ធម៌។ សម្តេច​​ទ្រង់​ព្រួយ​ ខ្លាច​ក្រែង​ប្រទេស​ខ្មែរ​ ដូច​លាវ​ដែរ។

ឆ្នាំ ១៩៤០ កាល​ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពុទ្ធឃោសាចារ្យ ម៉ា កេត ជា​​ចៅ​អធិការ​វត្ត​វិហារ​សួគ៌ ទទួល​អនិច្ចធម្ម​ទៅ, ព្រះ​ករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត ទ្រង់​សព្វ​ព្រះរាជ​ហ្ឫទ័យ​​ តែង​តាំង​ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​​ព្រះ​សាសន​សោភ័ណ ជួន ណាត ក្នុង​តំណែង​ជាព្រះពុទ្ធ​ឃោសា​ចារ្យ (ទីរាជា​គណៈ​ទោ, រំលងពីរ​ថ្នាក់) ព្រោះ​ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត ទ្រង់​ឈ្វេង​យល់​ថា ត្រូវ​តែ​អោយ​ឡើង​សមណសក្តិ​រំលង​ថ្នាក់​ ដ្បិត​លោក​នេះ​ចេះ​ដឹង​ច្រើន ហើយ​ជា​សិស្ស​ចម្បង​របស់​លោក​គ្រូ​ព្រះពុទ្ធឃោសាចារ្យ ម៉ា កេត ផង។

ព្រះគ្រូបវរជោតញ្ញា​ណោ​ ហែម ជៀវ

ក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នេះ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពុទ្ធឃោសាចារ្យ  ជួន ណាត បាន​សាងក្លោង​ទ្វារ​បេតុង​អារម៉េ​មួយរចនា​ដោយ​ក្បាច់​អង្គរ នៅ​ស្រែ​បន្ទាយ ត្រង់​ដើម​ផ្លូវ​បំបែក​ចូល​​​វត្ត​ពោធិព្រឹក្ស, កសាង​សាលាសម្នាក់​មួយ​ខ្នង​ប្រក់​ក្បឿង​ គ្រឿង​ឈើ​ខ្ពស់​ពី​ដី, ជីក​ស្រះ​មួយ​ខាង​ជើង​សាលា​នោះទំហំ ១០០ម បួន​ជ្រុង។

ឆ្នាំ ១៩៤២ ​​ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពុទ្ធឃោសាចារ្យ  ជួន ណាតបាន​ទទួល​ការតែង​តាំង​ជា​ចាង​ហ្វាង​នៃ​សាលា​បាលី​ជាន់​ខ្ពស់ ក្រុង​ភ្នំពេញ (តអំពី​ព្រះតេជ​ព្រះគុណ ល្វី ឯម ដែល​បារាំង​អោយ​លា​ឈប់​ពី​តំណែង ក្នុង​គ្រា​ដែល​លោកសង្ឃ​ក្រុម​សាលា​បាលី​នេះ បះបោរ​ទៅ​តវ៉ា​នឹង​រាជការ​បារាំង​សែស អំពី​បារាំង​ផ្សឹក​លោក​អាចារ្យ ហែម ជៀវ ខុស​ច្បាប់)។

ក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នេះ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពុទ្ធឃោសាចារ្យ  ជួន ណាត បាន​ទទួលមេដាយ​​អស្សរឹទ្ធិ​ ដឺឡា​ឡេស្យុង​ដូណ្ណើរ នៃ​​សាធារណរដ្ឋ​បារាំង។

ឆ្នាំ ១៩៤៣ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពុទ្ធឃោសាចារ្យ  ជួន ណាត បាន​ទទួល​នាទី​ជា​សមាជិក​ឆ្លើយ​ឆ្លង​នៃ​សាលាបារាំង​សែស នៅ​ចុង​បូព៌ា​ប្រទេស, ហើយ​ឆ្នាំ ១៩៤៨ លោក​បាន​ទទួល​នាទី​ជា​សមាជិក​កិត្តិយស​នៃ​សាលានេះ​ដរាប​មក។

ឆ្នាំ ១៩៤៤ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពុទ្ធឃោសាចារ្យ  ជួន ណាត បាន​ទទួលតំណែង​ជាចៅអធិការ​វត្ត​ឧណ្ណាលោម (តអំពី​ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះ​មហា​វិមល​ធម្ម គង់ ដែល​ទទួល​អនិច្ច​ធម្ម​ទៅ)។​ នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំដដែល​នេះ ព្រះ​ករុណា​ព្រះបាទ​សម្តេចព្រះនរោត្តម សីហនុវរ័្មន ទ្រង់​ប្រោស​ព្រះ​រាជ​ប្រទាន​សមណសក្តិ​ជា ព្រះពោធិវ័ង្ស(រាជា​គណៈ​ឯក)។ បន្ទាប់​គ្នា​នេះ លោក​ទទួល​បាន​ មេដាយសេនា នៃ​ព្រះរាជា​ណា​ចក្រ​​កម្ពុជា។

ក្នុង​ឆ្នាំ​ជា​មួយ​គ្នា​នេះ លោក​បាន​ជាវ​ដី​មួយ​កន្លែង​តាម​ផ្លូវ​លំដែល​លោក​បាន​លើក​យូរ​ហើយ ត្រង់​ផ្លូវ​បំបែក​ចូល​ទៅ​វត្តសូរភី។ ជាវ​ដី​នោះ​បាន​ហើយ លោក​បាន​សង់​សាលា​បឋម​សិក្សាបំពេញ​វិជ្ជា មាន​អាគារ​សិក្សា​គ្រឿង​ឈើ ប្រក់​ក្រឿង​ខ្លះ​ស្លឹក​ខ្លះ តាំង​ពី​ថ្នាក់​កុមារ​ដ្ឋាន​ដល់​ឧត្តមដ្ឋាន។ លោក​បាន​ជីក​ស្រះ​តូច​មួយ យក​អាចម៍​ដី​ចាក់​បំពេញ​កីឡាដ្ឋាន​ក្នុង​បរិវេណ​សាលានេះ។

ឆ្នាំ ១៩៤៥ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពោធិវ័ង្ស ជួន ណាត បាន​ទទួល​នាទី​ជា​អធិបតី​នៃ​ថេរសភា (ក្រុម​ជំនុំ​សង្ឃ​ជាន់​ខ្ពស់ សម្រាប់​វិនិច្ឆ័យ​អធិករណ៍ និង​សង្ឃ​កិច្ច​ផ្សេងៗ ក្នុង​ព្រះ​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា)។

ឆ្នាំ ១៩៤៧ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពោធិវ័ង្ស ជួន ណាត បាន​ទទួល​ការ​តាំង​ជា​អនុ​ប្រធាន​គណៈ​កម្មការ​​វប្បធម៌ ផ្នែក​អក្សរ “ក” ។

ឆ្នាំ ១៩៤៨ ព្រះមហាថេរ​អង្គ​នេះ បាន​ទទួល​ការ​តែង​តាំង​ជា​សមាជិក​កិតិ្តយស​ នៃ​សាលាបារាំង​សែស​នៅ​ចុង​បូព៌ា​ប្រទេស។ ក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នេះ លោក​បាន​ទទួលនាទី​ជា​ប្រធាននៃ​គណៈ​កម្មការ​ធម្មវិន័យ ពិនិត្យ​ការ​ផ្សាយ​សៀវភៅ​សម្រាប់​សាលា​ធម្មវិន័យ ក្នុង​ព្រះរាជា​ណាចក្រ​កម្ពុជា ជា​សាលា​ដែល​លោក​បាន​ផ្តួច​ផ្តើម​បង្កើត​ឡើង។

សម្តេចព្រះមហា​សុមេ​ធាធិបតី ប្រាក់ ហ៊ិន

ក្នុង​ឆ្នាំ ១៩៤៨ ដដែល​នេះ ​​ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះពោធិវ័ង្ស ជួន ណាត បាន​ឡើង​សមណសក្តិ​ជាន់​ខ្ពស់​បំផុត​ជា ព្រះ​មហា​សុមេធា​ធិបតី​ សង្ឃ​នាយក​គណៈ​មហា​និកាយ តអំពី​សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃ​នាយក​​ ហ៊ិន មក។ ក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នេះ​ដែរ ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះ​មហា​សុមេធា​ធិបតី​ សង្ឃ​នាយក ជួន ណាត បាន​ទទួល មេដាយសេនា ដឺឡា​ឡេស្យុង​ដូណ្ណើរ នៃ​សាធា​រណរដ្ឋ​បារាំង។

ឆ្នាំ ១៩៥០ ព្រះ​មហាថេរ​អង្គ​នេះ បាន​ទទួល​សមណសក្តិ​ជាសម្តេច​ព្រះមហា​សុមេធា​ធិបតី​ សង្ឃនាយក​គណៈ​មហា​និកាយ ។ ក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នេះ ព្រះរាជរដ្ឋាភិបាល​បាន​តែង​តាំង​សម្តេច​ ជា​ប្រធាន​គណៈប្រតិភូ​ខ្មែរ និមន្ត​ទៅ​កាន់​សន្និសីទ​ជា​បឋម ជំនុំ​ព្រម​គ្នា​បង្កើត​ពុទ្ធិក​សមាគម​ពិភពលោក នៅ​ក្រុង​កោលម្បូ លង្កាទ្វីប (ក្រុងកូឡុំបូ ប្រទេស​​ស្រីលង្កា) ជា​មួយ​នឹង​គណៈ​ប្រតិភូ​​​ដែល​មក​ពី ៣៨​ប្រទេស។

ឆ្នាំ ១៩៥១ សម្តេច​បាន​ឧបត្ថម្ភ​ដល់​ការ​កសាង​ វត្តជោតរាម (បឹងកុក) ក្រុង​កំពង់ចាម ដោយ​បាន​និមន្ត​ទៅ​ផ្ទាល់​ដល់​ទី​នោះ, បាន​ពិនិត្យ​ការ​វាស់​វែងដី​ដែល​គេ​ប្រគេន​ស្រេច រួច​បាន​គូរ​ផែនទី​ផ្តល់​ទៅ​រាជការ លុះ​ត្រា​តែ​បាន​សេចក្តី​សម្រេច​ច្បាប់​វត្ត​ពេញ​ទី ដែល​មាន​ព្រះរាជក្រឹត្យ​លេខ ៦៧ន.ស ចុះថ្ងៃទី ១៤ មីនា ឆ្នាំ១៩៥១ ជាសម្អាង។

ឆ្នាំ ១៩៥២ សម្តេច​បាន​បង្កើត ពុទ្ធិក​សមាគម​ពិភពលោក មជ្ឈមណ្ឌល​កម្ពុជរដ្ឋ ។ នៅក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នេះ សម្តេចបាន​ចាត់ពិធី​ហែ ព្រះសារីរិកធាតុ និង​ព្រះអរហន្ត​ធាតុ ជា​មហោឡារិក ក្រោម​ព្រះបរម​រាជូបត្ថម្ភ​ដ៏​ខ្ពង់​ខ្ពស់ នៃ​ព្រះករុណា​ព្រះបាទ​សម្តេច ព្រះនរោត្តម សីហនុវរ្ម័ន ។

ព្រះសារីរិកធាតុ​នៃ​ព្រះ សត្យមុនីគោតម និង​ព្រះអរហន្ត​ធាតុ​នៃ​ព្រះ សារីបុត្ត និងព្រះមោគល្លាន ទាំង ៣ព្រះអង្គ​នេះ ពុទ្ធិកសមាគមពោធិគយា នៃ​ប្រទេសឥណ្ឌា​បាន​រក្សា​ទុក។ សម្តេច​ព្រះមហា​សុមេធា​ធិបតី បាន​ជាប់ព្រះទ័យ​នឹង​ព្រះ​បរម​សារីរិកធាតុ និង​ព្រះ​អរហន្តធាតុនោះ តាំង​ពី​កាល​និមន្ត​ទៅ​ធ្វើ​សន្និសីទ​នៅ​លង្កាទ្វីប​ម្ល៉េះ។ កាល​ដែល​សម្តេច​​ បាន​ថ្វាយ​ព្រះពរ​ស្នើ​នឹង​ព្រះករុណា​​ព្រះបាទ​សម្តេច ព្រះនរោត្តម សីហនុ​វរ្ម័ន ​ជាអម្ចាស់​ជីវិត​ហើយ ព្រះរាជរដ្ឋាភិបាល​បាន​ចាត់ការ​សុំ​ឲ្យ​គណៈ​ប្រតិភូ​ពុទ្ធិក​សមាគម​ឥណ្ឌា ដង្ហែ​ព្រះ​សារីរិកធាតុ​នោះ មក​តាមច្រក​អាកាសយានដ្ឋាន​ពោធិចិនតុង ក្រុង​ភ្នំពេញ។ ចំណែក​​ខាង​ព្រះរាជ​រដ្ឋាភិបាល​ក្រុង​ភ្នំពេញ បាន​ចាត់​ការ​រៀបចំ​ពិធី​ទទួល​ព្រះបរម​សារីរិកធាតុ​នោះ ជា​មហោឡារិក​អធិក​អស្ចារ្យ ដែល​ខ្ញុំ​ពុំ​ដែល​ឃើញ​ពិធី​បុណ្យ​ក្នុង​គ្រា​ណា សម្បើម​អស្ចារ្យ​ដូច​បុណ្យ​នេះ​ឡើយ…។

ព្រះករុណាព្រះបាទសម្តេច ព្រះនរោត្តម សីហនុវរ័្មន ជាព្រះអគ្គពុទ្ធសាសនូបត្ថម្ភ ទ្រង់ទទួល​ព្រះបរមសារីរិកធាតុ​ពី​លោក​ប្រធាន​ពុទ្ធិក​សមាគមពោធិគយា ប្រទេសឥណ្ឌា ដែលដង្ហែចុះ​ពីយន្តហោះ ជាមួយនឹង​សម្តេចព្រះមហា​សុមេធាធិបតី ជួន ណាត នៅអាកាស​យានដ្ឋាន​ពោធិចិនតុង នាថ្ងៃទី ០៤ ខែតុលា ឆ្នាំ១៩៥២…

(នៅមានតទៅ…វគ្គ៩)

ប្រភពអត្ថបទៈ ខេមរៈវប្បធម៌

ព្រលឹងជាតិរស់ ប្រជារីករាយ

🔸Last Updated កំណែចុងក្រោយ on August 10, 2024