ព្រះរាជជីវប្រវត្តិ របស់​សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃរាជ ជួន ណាត ​(វគ្គ៥)

​វគ្គ៥

សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃ​នាយក អ៊ុក(1) ក្រោយ​ពេល​ដែល​ជំនុំ​សង្ឃ​ បាន​ប្រជុំ​ព្រម​ព្រៀង​ថា ត្រូវ​អោយ​បណ្តាញ​ចេញ​ហើយ ក៏​ធ្វើ​ដីការ​អម​ថ្វាយ​ទៅ​ព្រះ​ករុណស​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត (ព្រះបាទ​សម្តេច​ព្រះ ស៊ីសុវត្ថិ)។ ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត ទ្រង់​ឲ្យ​ប្រជុំ​​ព្រះ​សង្ឃ​​ច្រើន​​អង្គ ក្នុង​ព្រះទីនាំង​ទេវាវិនិច្ឆ័យ។  លោក​គ្រូ​ព្រះ​ញាណ​បវរ​វិជ្ជា ល្វី ឯម អោយ​ក្មេង​យក​គម្ពីរ​បាលី​ដើម បីបួន​គម្ពីរទៅ​ទុក​នៅ​ថែវ​វាំង​ខាង​កើត បម្រុង​ការ​ទុក​ជា​សំអាង។

ព្រះអង្គម្ចាស់ មុនីវង្ស ក្រោយ​ពេល​ដែល​ទ្រង់​ទត​សៀវភៅ​សាមណេរវិន័យ​នោះ​សព្វគ្រប់ ទ្រង់​ជ្រាប​ច្បាស់​សេចក្តី​ព្រះ​វិន័យ​នោះ ដោយ​សារ​លោក​គ្រូ​ព្រះ​ញាណបវរ​វិជ្ជា ល្វី ឯម បាន​យក​ទៅ​ថ្វាយ បាន​ពន្យល់​សេចក្តី​អធិប្បាយ​ ពី​គ្រា​មុន​មក​ស្រេច​ហើយ​នោះ ទ្រង់​ឡើង​ទៅ​ក្រាប​បង្គំ​គាល់​ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត។ ព្រះ​ករុណា​ជា​​អម្ចាស់​​ជីវិត ទ្រង់​ត្រាស់​ព្រះរាជឳង្ការ​ថា៖ កូនអើយកូន! ឥឡូវ​គេ​ប្តឹង​ពីគ្នា​ហើយ។ ព្រះ​អង្គ​ម្ចាស់​​ក្រាប​បង្គំ​ទូល​សួរ​ថាៈ សូម​ទ្រង់​ព្រះ​មេត្តា​ប្រោស! នរណា​ប្តឹង​ពី​នរណា? នេះនែ៎! អស់​លោក​នេះ​ណា​កូន! ប្តឹង​ពី​លោក​អ្នក​ធ្វើ​សៀវភៅ​នេះ។ អស់​លោកហ្នឹង​ដឹងអី​លោក! សៀវភៅ​ហ្នឹង​ ទូលព្រះបង្គន់​ មើល​សព្វគ្រប់​ហើយ ត្រឹម​ត្រូវ​របស់​គេ​ណាស់…។

លោក​អ្នកឧកញ៉ាយោធានរិន្ទ ភូឈួយ​ក្រសួង​ធម្មការ ដែល​គេ​ស្គាល់​ថា ជា​បរបក្ស​សោះ ក៏​បែរ​ជា​កាន់​សៀវភៅ​​នេះដែរ ដោយ​ប្រែ​គំនិត​សង្ឃឹម​ថា​ នឹង​បាន​ជា​គ្នា​ក្នុង​អនាគត។

ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត ទ្រង់​ព្រះបុច្ឆា (សួរ) លោក​គ្រូ​សង្ឃសត្ថា ជួន ណាត ម្តេច​ក៏​លោក​បដិសេធ​គម្ពីរ​សាស្រ្តា​បូរាណ​ថា សុទ្ធ​តែ​ខុស? អម្បាល​គម្ពីរ​មហាជាតក ដែល​គេ​ចូល​ចិត្ត​ស្តាប់​ម្លឹងៗ ក៏​លោក​ហ៊ាន​ថា​ខុស​ដែរ?

“ថ្វាយ​ព្រះពរ អាត្មាភាពបាន​ថា​ខុស​មែន ព្រោះ​សម្រាយ​ចេះតែ​លើស​ពីបាលី ច្រើន​អន្លើ, អាត្មាភាព​យល់​ថា អ្នក​ធ្វើ​សេចក្តី​សម្រាយ គ្រាន់​តែ​អោយ​អ្នក​ស្តាប់​សប្បាយ​ចិត្ត​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ដូចពាក្យ​ថា៖ “ជូជក មាន​រូបអន្ធការ ស្គម​ខ្ពស់​ជ្រដោង ខ្នងកោង លោង​ស្ពាត​ដំបារ ត្រចៀក​យុរយារ​ក្រាស់​ដូច​ឃ្លង់​ភ្លើង ជើង​កោង​ដូច​សេក ភ្នែក​ស្រលៀង​ស្រឡើ សាច់ពកដូច​គេ​ផ្ញើ រដិបរដុប​យុរយារ” នេះក៏​ឥតបាលីដែរ។ ឬដូចពាក្យថា “ជូជក បែកពោះផូង ដំរីរោងរោទ៍ខ្ទារ” ជាដើម ក៏​សុទ្ធតែ​ជា​ពាក្យ​លើស​ពី​បាលី​ដែរ។ អាត្មា​ភាព​មាន​បដិសេធ​ឯណា គ្រាន់​តែ​ប្រាប់​គ្នា​ថា បាលី និង​សម្រាយ​ខុស​គ្នា​​ប៉ុណ្ណោះ​ទេតើ! សូមថ្វាយ​ព្រះពរ”…។

តមក ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់ជីវិត ទ្រង់​និមន្ត​លោកគ្រូ​សង្ឃសត្ថា អោយ​ទេសគាថាពាន់ (មហាជាតក), ទ្រង់​បូជា​បច្ច័យ​ច្រើន ហើយ​ទ្រង់​ត្រាស់​ព្រះរាជឳង្ការ​ថា៖ លោក​ណា​ចង់​កាន់​វិន័យ​ត្រឹមត្រូវ ក៏​កាន់​ទៅ, លោក​ណា​មិន​ចង់​កាន់​ ក៏​ស្រេច​តែ​លោក​ចុះ កុំ​ឈ្លោះ​គ្នា…។

សម្តេចព្រះធម្មលិខិត ល្វី ឯម ធ្លាប់​ដំណាល​រឿយៗថា៖ កាលនោះ គេ​យក​លោក​គ្រូ​អាចារ្យ គល់ និង​លោក​គ្រូ​អាចារ្យ បាន មក​ឃុំ​ទុក​ក្នុង​វត្ត​ឧណ្ណាលោម។ ឆាន់ (ស្មើ​នឹង​ពាក្យ “ខ្ញុំ” ជា​ពាក្យ​សម្រាប់​ព្រះ​ថេរៈ និយាយ​ចេញ​ឈ្មោះ​ខ្លួន​ថា ខ្ញុំ ទៅ​រក​ភិក្ខុ​ខ្ចី​វស្សា ឬ​សាមណេរ) បាន​ធានា​យកលោក​គ្រូ​អាចារ្យ​ទាំងពីរ​អង្គនេះ ទៅ​អោយ​គង់​នៅ​ឯ​វត្ត​លង្កា​​វិញ ដោយ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​លើ​ខ្លួន។ លោក​អធិបតី​សេនា កេត អញ្ជើញ​ទៅ​វត្ត​លង្កា​​ប្រាប់ឆាន់ថាៈ ក្រសួង​ធម្មការ អោយ​យក​ខោ​ខ្មៅ អាវ​ខ្មៅ មក​ទុក​ស្រេច​ហើយ ដើម្បី​ផ្សឹក​លោក​គ្រូ​អាចារ្យ គល់ និង​លោក​គ្រូ​អាចារ្យ បាន ធ្វើ​ទោស​ ព្រោះ​ជា​អ្នក​នាំ​បង្កើត​ចលាចល។ ឆាន់​បានដឹង​ដំណឹងនេះ ក៏​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះពរ​ព្រះអង្គម្ចាស់ មុនីវង្ស។ ព្រះអង្គម្ចាស់​ទ្រង់​ស្តេចយាង​ទៅ​ព្រះបរមរាជវាំង ក្រាប​បង្គំ​ទូល​ សុំ​​ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត ទារ​យក​សំណុំ​រឿង​មក​ពិនិត្យ​ផ្ទាល់​ព្រះអង្គ។ ​ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត​ ទ្រង់​យក​សំណុំ​រឿង​ពី​ក្រសួង​ធម្មការ ទ្រង់​ពិគ្រោះ​​ជា​មួយ​នឹង​ព្រះអង្គម្ចាស់ មុនីវង្ស ព្រះអង្គទ្រង់​សព្វ​ព្រះ​រាជហ្ឫទ័យ (ចង់) ទ្រង់​ព្រះសណ្តាប់​មហាជាតក ក៏​ទ្រង់​និមន្ត​លោក​គ្រូ​សង្ឃសត្ថា ណាត អោយ​សម្តែង។ ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត ទ្រង់​រីករាយ​ក្នុង​ព្រះ​រាជហ្ឫទ័យ​ណាស់ ទ្រង់​បូជា​ដោយ​បច្ច័យ​ទាំង​ក្រឡាន ទ្រង់​បញ្ចប់​រឿងនេះ​ ដោយ​ព្រះរាជឳង្ការ​ថា៖ លោកណា​ចង់​បតិបត្តិ​ព្រះវិន័យ ក៏​ជា​ការ​ល្អ, លោក​ណា​ចង់​បតិបត្តិ​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់ ក៏​ស្រេច​តែ​នឹង​លោក​ចុះ…។

តពីនោះមក មាន​មន្រ្តី​ម្នាក់​សម្តែង​កិរិយា​ស្និទ្ធស្នាល សង្ឃឹម​ថា​នឹង​យក​ជា​គ្នា​បាន​ហើយ​ ក៏​និយាយ​ថា ចៅហ្វាយ​ធំ​របស់​ខ្ញុំ ចង់​សុំ​ព្រះតេជព្រះគុណ​ធ្វើ​ជា​កូន, បើ​ព្រះ​តេជព្រះគុណ​ចាក​សិក្ខាបទ, នឹង​ចែក​មរត៌កស្មើ​នឹង​កូន​បង្កើត ហើយ​នឹង​ជ្រោង​អោយ​ដល់​ឋានៈ​ខ្ពង់​ខ្ពស់, ឬ​បើ​នៅ​ជា​បព្វជិត អោយ​ចេញ​ទៅ​បួស​នៅវត្តឯណោះ​វិញ, នឹង​ជ្រោង​អោយ​ដល់​ឋានៈ​ខ្ពស់​បំផុត។ ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូសង្ឃសត្ថា ឆ្លើយថា៖ អាត្មា​បួស​តាំង​ពីក្មេង មក​ដល់​​អាយុប៉ុណ្ណេះ មិន​មែន​ដើម្បី​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ ឬ​ឋានៈ​ខ្ពង់ខ្ពស់​អ្វី​ទេ! មួយ​ទៀត អាត្មា​គោរព​ត្រឹម​តែ​ព្រះករុណា​ជា​អម្ចាស់​ជីវិត និង​ច្បាស់​របស់​រដ្ឋ ព្រម​ទាំង​វិន័យ​ព្រះពុទ្ធ​ប៉ុណ្ណោះ! ឥឡូវ​អាត្មា​ចេះ​មើល​វិន័យ​ព្រះពុទ្ធ​ យល់​ច្បាស់​ខ្លួន​ឯង​ហើយ មិន​បាច់​រក​គ្រូណា​បំបួស​ទៀត​ទេ…។

តពីនោះ​មកទៀត ការ​សម្តែង​កិរិយា​ខឹងស្អប់ ចេញអំពី​ប្រភព​នៃ​ជន​ជា​បរបក្ស កាន់​តែ​មាន​ប្លែកឡើងៗ គឺៈ ជន​ខ្លះ​លប​ចោល​ដោយ​ដុំឥដ្ឋ ធ្លាយ​ដំបូល​កុដិញឹកៗ, ជនខ្លះ​យក​សៀវភៅ​សាមណេរ​វិន័យ មក​ច្រៀក​រហែក​រហុយ​ចង​ព្យួរ​រតេងរតោង​តែ​ពាស​តាម​ផ្លូវ​ក្នុង​វត្ត, ជនខ្លះ​មិន​ព្រម​ហៅ​ឈ្មោះ ឬងារ​ទេ គេ​បង្កើត​ងារ​ថ្មី​អោយ​ថាៈ ពួកធម៌ថ្មី, ពួក​ធម្មកាយ, ពួកចីពរខ្មៅ, ពួក​លោក​សង្ឃ​បារាំង, ពួក​លិង្គថេនកៈ(2) ពួក​ពុក​រលួយ​ឫស​គល់ (ព្រោះបួស​មិន​ត្រឹមត្រូវ), ពួកបំបួសសត្វនាគ (ព្រោះ​សូត្រ​ញត្តិ​ថា នាគោ)…។

ក្នុង​សម័យ​ដែល​គេ​កំពុង​តែ​ស្អប់​ច្រើន​គ្នា ស្រាប់​តែ​មាន​ព្រះរាជ​ប្រកាស ១ច្បាប់​ លេខ ៧១ កើត​ឡើង​ដោយ​សេចក្តី​ព្យាយាម​របស់​​អ្នក​​ឈ្នានីស។ ព្រះរាជ​ប្រកាស​នោះ មាន​ចំណុច​មួយ​ថាៈ គណៈ​មហា​និកាយ​ ត្រូវ​ប្រតិបត្តិ​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់​សម្តេច​ព្រះ​មហា​សង្ឃរាជ ទៀង, គណៈ​ធម្មយុត្តិ​កនិកាយ ត្រូវ​ប្រតិបត្តិ​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់​សម្តេច​ព្រះ​សុគន្ធា​ធិបតី ប៉ាន ។

ចំណុចនេះ ជា​ហេតុ​អោយ​អ្នក​ប្រតិបត្តិ​តាម​ធម៌វិន័យ​ព្រះ​ពុទ្ធ​ពិតៗ ទាល់ច្រក ម្ល៉ោះ​ហើយ ក្រសួង​ព្រះសង្ឃ​នាយក​ បាន​ចំណាប់​កាន់​តែ​ខ្លាំង អោយ​តែ​មាន​ពាក្យ​ប្តឹង​ថា លោក​នេះ​អោយ​លោក​នេន​ឃ្លុំ អោយ​នេន​សុំនិស្ស័យ ឬ​សូត្រ​ធម៌​វិន័យ​ប្លែក​ពី​ទំនៀម​ទម្លាប់​ដើម នោះ​គឺ​ពឺត​តែ​ផ្សឹក ពឺតតែ​និរទេស​ចេញ​ពី​ស្រុក។ គេនាំ​គ្នា​ចាក់រុក​គាប​សង្កត់ ចោទ​ដាក់​កំហុស​តែ​មក​លើ​សាលាបាលី​ជាន់ខ្ពស់។ ឮថា​ក្រុម​ខ្លះ​បាន​រៃ​ប្រាក់​គ្នា សូក​បារាំង​អោយ​លុប​សាលា​បាលី​ជាន់​ខ្ពស់​ផង។ ប៉ុន្តែ​តមកទៀត ចំណុច​នៃ​ព្រះ​រាជ​ប្រកាស​​ខាង​ដើម​នេះ អោយ​ផល​ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​គឺ នាំ​អោយ​អ្នក​មាន​ប្រាជ្ញា​យល់​ថា មាន​តែ​​លោក​សង្ឃ​សាលា​បាលី​ទេ​ ទើប​បួស​តាម​ព្រះពុទ្ធ ក្រៅ​ពី​នោះ សុទ្ធ​តែ​បួស​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់​  ឥត​ស្តាប់​បង្គាប់​ព្រះពុទ្ធ​ទេ។

ចំណែក​ខាង​សាលា​បាលី​ជាន់​ខ្ពស់ ដោយ​ហេតុ​តែ​មាន​ជំនឿ​ ជឿ​អានុភាព​នៃ​សាមគ្គី​ ក៏​មូល​ត្រ​កូល​គ្នា​ដូច​ខ្លួន​មួយ នៅ​ក្រោម​ឳវាទ​ព្រះតេជ​ព្រះគុណ​ព្រះ​មហា​វិមលធម្មថោង ជា​ចាងហ្វាង។ សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ទាំង​គេ​ទាំង​ខ្ញុំ អោយ​តែ​នឹក​ដល់​រឿង​ក្នុង​សម័យ​នោះ តែង​តែ​ស្ញើប​ជានិច្ច ហើយ​យល់​ថា “ធ្វើ​សង្រ្គាម​ធម៌ លំបាក​ជាង​សង្គ្រាម​អាវុធ” ។ ប៉ុន្តែ​ខាង​សាលា​បាលី មានជោគជ័យ​ដោយសារ៖

  • ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះមហាវិមលធម្ម ថោង ទុក​ដូច​ជា​សេនាប្រមុខ
  • ​ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះញាណបវរវិជ្ជា ល្វី ឯម ទុក​ដូច​ជាឧត្តមសេនីយ
  • ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូសង្ឃសត្ថា ជួន ណាត ទុក​ដូច​ជាឧត្តមសេនីយ
  • ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូសង្ឃវិជ្ជា ហួត តាត ទុក​ដូច​ជាឧត្តមសេនីយ
  • ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូវិមលប្បញ្ញា អ៊ុម ស៊ូរ ទុក​ដូច​ជាឧត្តមសេនីយ

លុះអំណើះឥត​អំពី​ព្រះតេជព្រះគុណ​​ព្រះមហា​វិមលធម្ម ថោង ទៅ ព្រះឧត្តម​សេនីយ​ គង់​នៅ​តែ​ ៣ព្រះអង្គ មាន​កិត្តិស័ព្ទ និង​សេចក្តីរាប់​អាន ព្រម​ទាំងមាន​ជោគជ័យ​បណ្តាច់​ដោយ​ធម្មាវុធ គឺ​សៀវភៅ​ធម៌​វិន័យ​ដែល​លោក​បាន​ធ្វើ ហើយ​នឹង​ធម៌​ទេសនា​ដែល​លោក​​បាន​សម្តែង។

ឆ្នាំ ១៩១៧ ដដែល ព្រះតេជព្រះគុណ​ព្រះគ្រូសង្ឃសត្ថា ជួន ណាត សាស្រ្តាចារ្យ​សាលា​​បាលី​​ជាន់​​ខ្ពស់​ និង​ជា​ស្មៀន​ក្រុម​ជំនុំ​វចនានុក្រម​ខ្មែរ មាន​ព្រះនាម​ល្បី​ថា​ពូកែ ចេះ​ធ្វើ​ការ​តាម​មុខ​ក្រសួង​ឥត​អោយ​ខ្ចោះ ចេះ​ទេស​ពិរោះ ក៍​ជា​ហេតុ​អោយ​ព្រះករុណា​ព្រះបាទ​សម្តេច​ព្រះ ស៊ីសុវត្ថិ សព្វ​ព្រះរាជ​ហ្ឫទ័យ ទ្រង់​ព្រះ​រាជទាន​ផ្ទាល់​ព្រះអង្គ​នូវ​មេដាយ មុនីសារាភរណ៍ ក្នុង​គ្រា​ដែល​គេ​កំពុង​ព្រួត​គ្នា​ធ្វើ​បាប…។

(នៅមានតទៅ…វគ្គ៦)

ប្រភពអត្ថបទៈ ខេមរៈវប្បធម៌

ព្រលឹងជាតិរស់ ប្រជារីករាយ

👇កំណត់សម្គាល់លេខយោងៈ

  1. សម្តេច​ព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ទ្រង់​មាន​ព្រះ​បន្ទូល​ប្រាប់​ខ្ញុំ​ថាៈ សម្តេច​ព្រះសង្ឃ​នាយក​ អ៊ុក មាន​យោបល់​ល្អ​ក្នុង​រឿង​នេះ ប៉ុន្តែ​ជំនុំ​សង្ឃ​សម្រេច​ដូច្នោះ​ស្រេច​ទៅ​ហើយ លោក​ក៏​ត្រូវ​តែ​ធ្វើ​ដីកាអម​បញ្ជូន។ ↩︎
  2. ពាក្យថា លិង្គថេនកៈ ជា​ឈ្មោះនៃ​អភព្វបុគ្គល​ជំពូក​មួយ ដែល​មាន​ទោស​ធ្ងន់​ជាង​បារាជិក​ទៅទៀត ព្រោះថា ភិក្ខុ​ត្រូវ​អាបត្តិ​បារាជិក​ហើយ​សឹក អាច​បួស​ជា​សាមណេរ​វិញ​បាន។ ឯបុគ្គល​ជា​លិង្គថេនកៈ កុំថាឡើយ​ដល់​បួស​ជា​ភិក្ខុ សូម្បី​បួស​ជា​​សាមណេរ​ក៍​ពុំបាន​ដែរ។ បុគ្កលលិង្គថេនកៈនេះ សំដៅទៅលើ​ចោរ​ដែល​គេ​រក​ចាប់​ខ្លួន វេះពួន​ក្នុង​ព្រៃ។ ↩︎

🔸Last Updated កំណែចុងក្រោយ on August 10, 2024